Monday, June 27, 2011

layakkah kita??

kehidupan yg dikelilingi masyarakat yg pelbagai ragam ni kadang2 buat aku terpikir sendiri. ada manusia yang sangat pandai menilai dosa pahala seseorang, ada yg sangat pandai menilai halal haram sumber pendapatan orang lain, ada yg sangat waswas dengan halal haram sesuatu sehingga apabila berhadapan dengan orang yang macam ni terasa diri ni sangat jahil yang sememangnya dah sedia jahil. kesimpulannya, aku sendiri kena ambil iktibar dan pengajaran agar sentiasa belajar dan memperkukuhkan ilmu yang tak seberapa ni. tapi kan satu persoalan yg selalu buat aku terfikir, kalau kita terlalu bijak menilai semua tu, sehingga diri sendiri terjerat, erm apa pulak kesudahannya..macam mana pulak kes kalau kita tau someone terlibat dengan penggunaan duit dengan cara yang tidak berapa pasti, atau shubhah la kiranya,  kebetulan benda tu melibatkan kita, so kita yg terlalu menjaga kehalalharaman ni ada sangkut paut, bukankah dikira bersubahat jugak???kita pernah dihadiahi sesuatu dengan tujuan tertentu, bagi aku tu dah dikira menerima ra**** @ kita boleh je anggap ia sebagai hadiah??? confuse bg aku yg jahil ni.....ataupun kesimpulannya kita tak perlu nak judge orang by it cover...mean maybe yg tidak bertudung itu lagi tinggi ilmu agama VS yg bertudung litup sehingga tak nampak batang hidung?? or bagaimana?????........aku dah melalut petang2 ni...erm tapi benda ni dah lama aku terpikir,  kadang2 pemakaian sesorang langsung tak menggambarkan keperibadian sebenar dia. kesimpulannya, kalau kita nak menilai seseorang, kita perlu pandang diri kita sendiri.....jangan jadi ketam, mengajar anak berjalan, sedangkan diri sendiri ;))???

No comments: